K1 - Eerste Klasse Nostalgie (1933)
Gebouwd in 1933 straalt dit eerste klasse-rijtuig pure elegantie uit het interbellum uit - volledig in Henry Van de Velde stijl. Fluweelzachte zetels, houten afwerkingen en het luxueuze interieur dompelen je onder in de sfeer van een tijd waarin reizen nog een statussymbool was.
Dankzij een intensieve restauratie ISM Trainworld – van onderstel tot gordijntjes – werd deze zeldzame parel behouden. Vandaag staat de VZW in voor het onderhoud & schittert hij als kroonjuweel van hun collectie en wordt hij ingezet tijdens de Diner Express & speciale ritten.
I2 - Keukenrijtuig met Chef's Table (1952)
Oorspronkelijk gebouwd als NMBS I2-rijtuig 11902 in de Ragheno-fabriek in Mechelen, was dit buffetrijtuig ooit ontworpen voor internationaal reizigersverkeer. De I2-serie betekende een technologische stap vooruit met hun lichtere constructie en comfortabele interieur. In 1988 gingen ze uit dienst.
In 2025 werd dit rijtuig – jarenlang verwaarloosd als I2 AR-9015 in Spontin – volledig gerenoveerd door het team achter Hof Ter Velden. Vandaag doet het dienst als rijdend restaurant met een open keuken en chef’s table, waarin de originele geest van de jaren ’60 bewaard bleef, maar aangevuld werd met een hedendaagse culinaire beleving.
N°3 – HSP 1378 "Wase Kleiputter" (1922)
Gebouwd door Forges-Usines en oorspronkelijk in dienst bij Scheerders Van Kerckhove, vervoerde deze industriële locomotief jarenlang cement op hun fabrieksterrein. Na decennia buiten dienst werd ze in de jaren 80 gered en vanaf 2007 volledig gerestaureerd met steun van de Vlaamse overheid. Sinds 2010 rijdt ze opnieuw voor het publiek tijdens de ritten en evenementen van SDP.
N°4 – Tubize 2069 "Helena" (1927)
Een krachtige drieassige stoomlocomotief van de Ateliers de Tubize, oorspronkelijk gebouwd voor de industrie in Hoboken. Ze werd bewaard als strategische reserve en kwam in 1989 naar Baasrode. Na een lange en grondige restauratie rijdt ze sinds 2020 opnieuw. Helena is vandaag de sterkste operationele locomotief van de vereniging en heeft al indrukwekkende buitenlandse festivals aangedaan, tot zelfs in Polen.
HLD 5922 (Cockerill-Sambre, 1954)
Deze zesassige krachtpatser werd gebouwd door Cockerill-Sambre in opdracht van de NMBS als deel van hun overstap van stoom naar diesel. De 5922 trok decennialang zware goederentreinen en soms passagierstreinen. Na een omzwerving via de Vennbahn en EFG werd ze in 2014 gered van de sloop door vzw Tubize 2069.
Vanaf 2017 begon een intensieve restauratie in samenwerking met TSP. In 2022 werd haar motor opnieuw tot leven gebracht, en sindsdien hoor je haar kenmerkende gebrul weer tijdens onze ritten. Vandaag rijdt de 5922 mee op de Diner Express en is ze een prachtig voorbeeld van Belgisch ontwerp en een industrieel verleden dat nog lang niet uitgereden is.
De HLD 6219 is een robuuste diesellocomotief gebouwd door La Brugeoise et Nivelles, een van de toonaangevende Belgische spoorfabrikanten. Ze werd ontworpen voor rangeerwerk en lichte treinritten, maar bewijst vandaag haar waarde op onze Diner Express. Recent werd ze volledig hersteld en opnieuw in dienst genomen. Ze combineert betrouwbaarheid met een rauwe industriële charme en biedt bezoekers een unieke kennismaking met de dieseltractie uit de jaren '60.
HLR 8228 “Domino” (Ateliers Belges Réunis, 1965)
Deze vierassige diesellocomotief werd gebouwd door Ateliers Belges Réunis in Enghien, als onderdeel van de modernisering bij de NMBS. De 8228 – bijgenaamd “Domino” vanwege haar zwart-witte kleurstelling – werd ingezet voor rangeerwerk en het trekken van lokale goederentreinen. Na jaren dienst op verschillende Belgische stelplaatsen belandde ze buiten gebruik, tot ze werd opgenomen in de collectie van de vzw. Dankzij de vrijwilligers werd ze opnieuw rijvaardig gemaakt, met respect voor haar originele uitstraling en techniek.
Elke reservatie bij Diner Express betekent meer dan genieten van een bijzonder diner. Je draagt ook rechtstreeks bij aan het behoud van dit rijdend erfgoed. Bij elk ticket of het afhuren van de trein gaat een deel van de opbrengst naar de vzw Stoomtrein Dendermonde–Puurs. Dankzij jouw steun kunnen zij blijven investeren